Pages

Friday, September 25, 2009

Nasi Himpit Berkuahkan Lontong

Salam buat semua. Sudah hampir sebulan blog ini tidak digarapkan dengan nukilan-nukilan hatiku yang sedia maklum sentimental. Hehe. Bukan memuji diri, tetapi sekadar jenaka buat si pembaca bisa tersenyum. Senyum itu kan sedekah. Tidak begitu?;-)...Kekadang diri ini amat culas untuk mengarang entri untuk blog ini, bukannya bosan, tetapi idea-idea tidak bisa timbul untuk kugarapkan menjadi sebuah entri yang mampu memberi sesuatu ke si pembaca. Bukan sekadar bahan picisan yang tidak memberi apa-apa kepada orang yang membaca. Mengapa agak puitis kata-kataku kali ini? Mungkin kerana baru sahaja selesai menghabiskan novel karya terbaru Faisal Tehrani berjudul 'Maaf Dari Sorga'. Aku amat menggemari karya-karya Faisal Tehrani, setiap karya beliau pasti ada mesej-mesej yang berguna kepada pembacanya, serupa lah halnya dengan 'Maaf Dari Sorga' ini. Jika sekali imbas, bisa kita mengatakan karya beliau kali ini agak tahyul dan khayalan semata. Tetapi kira kita telusuri setiap bait tulisan beliau, sebenarnya novel ini bukan tahyul mahupun khayalan. Malahan, ia bisa menyedarkan kita akan kesalahan serta dosa yang kita seringkali lakukan di dalam dunia ini. Tulisan beliau mempunyai elemen-elemen satira yang begitu tajam sekali. Ingin sekali ku sarankan kepada sahabat2 sekalian untuk membaca karya Faisal Tehrani ini. Jamin kalian bisa terpegun dengan karya ini=)
Apa kaitan nasi himpit dengan entri ini? Jawapannya mudah, sekarang kita berada dalam bulan Syawal, nasi himpit amat molek benar dan secocok dengan Syawal. Lontong? Baru-baru ini, pada raya pertama, aku menikmati santapan nasi himpit berkuahkan lontong. Amat asyik sekali rasanya, bak kata 'tagline' KFC..sehingga menjilat jari...tetapi aki tidaklah sampai begitu sekali..amat buruk lakunya..hehe. Apa kaitan? Sekadar menjadi penyedap dan mukadimah entri aku..hehe. Lidah aku sudah semakin sebati dengan masakan Jawa. Mungkin jodoh aku pun dengan seseorang yang ada darah Jawa.;-) Syawal kali ini amat bermakna bagiku. Mengapa? mungkin kerana hati aku telah ditemani oleh hati yang istimewa untuk tahun kedua Syawal aku. Hati aku sentiasa gembira kerana tidak lagi sunyi menyambut Syawal. Hatiku sentiasa setia ditemani hati yang istimewa itu. Kuharapkan agar hati itu akan terus setia menemani hati ku sampai bila-bila...aminnn=).
Karya yang ringkas bisa kutitipkan kali ini. Ringkas namun cukup meluahkan apa yang terkandung dalam lubuk hati ini. Apa aku nak buat selepas ini? Ingin meluangkan masa menelusuri karya terbaru Faisal Tehrani..'Ketupat Cinta'...Salam Aidilfitri...Wassalam.=)

2 comments:

iftin nasuha said...

insyallah hati ini akan sentiasa setia menemani hatimu untuk sepanjang hidupku..rtiada lain yang kuharapkan, hanya dirimu menemaniku..:-) sewwt nya entry.thanks honey..

Izzi said...

wlcome syg..you will alwez in my heart=)