Pages

Sunday, December 14, 2008

Berkawan Biar Seribu..

Kawan, sahabat, friends dan bermacam lagi terma yang digunakan untuk menggambarkan erti sebuah persahabatan. Walau apa pun perkataan yang digunakan, nilai sebuah persahabatan itu tidak dapat dinilai dengan emas mahupun wang ringgit. Betapa bernilainya sebuah persahabatan itu. Panjang pula mukadimah yang aku ungkapkan dalam luahan kali ini. Mesti ramai tertanya apa kaitan isu yang aku cuba bangkitkan dengan gambar di atas kan? Sebenarnya gambar ini dirakamkan ketika aku dan sahabat-sahabat aku ini menghadiri majlis perkahwinan rakan sekelas ketika sekolah rendah dahulu. Kawan yang dah lama tidak kutemui, boleh dianggarkan 10 tahun terputus hubungan sejak tamat darjah 6. Jadi, bila dapat kutemui semula sahabat-sahabatku ini, alangkah gembiranya perasaan.
Nilai sebuah persahabatan itu seperti yang aku katakan, amat tinggi nilainya. Tanpa sahabat akan tiada ukhuwwah dan tanpa ukhuwwah, akan tiada perpaduan dan tanpa perpaduan, akan pincanglah sesebuah negara. Jadi, nilai persahabatan itu amat tinggi nilainya. Ini dapat dilihat sejak zaman kegemilangan Islam lagi, bagaimana ukhuwwah yang terjalin di kalangan umat Islam terdahulu telah membina sebuah empayar Islam yang gemilang dan dicemburui oleh barat. Tapi sayang, dewasa ini, nilai persahabatan sudah tiada nilai di kalangan masyarakat kita. Masing-masing lebih suka memikirkan hal masing-masing, bak kata orang, 'nafsi-nafsi'. Kawan sesama kawan 'tikam' kawan sendiri demi kepentingan sendiri. Betapa nilai persahabatan itu sudah tidak dihargai lagi.
Hargailah nilai persahabatan yang telah terbina ini. Janganlah disia-siakan nilai persahabatan itu. Ingat, berkawan biar seribu...

0 comments: