Pages

Monday, December 15, 2008

ATAN vs ALI

Sebuah warung kopi tersergam indah di pinggir Kampung Pisang. Macam biasa, warung tersebut akan dipenuhi ramai pengunjung tiap kali petang tiba. Dah nama pun warung, kopi sudah menjadi menu rasmi setiap pengunjung, tapi berlainan pula kisahnya dengan 2 orang pemuda yang aku nak ceritakan ini. Atan, seorang pemuda jati kampung, sedari kecil hingga berumur 27 tahun, beliau masih kekal di kampung tersebut. Pekerjaannya hanya bercucuk tanam, tetapi beliau tidak pernah menyesal dengan apa yang dilakukannya. Apa yang lainnya pemuda ini, beliau tidak akan memesan secawan kopi, tetapi segelas air susu yang dicampur madu, bagi yang terbiasa dengan kopi, menganggap Atan seorang yang pelik kerana dia melawan arus. Tetapi Atan tidak mempedulikan orang-orang yang menanggap dia pelik. Dia tahu apa yang dia buat.
Sedang leka menikmati minumannya, sebuah kereta BMW 5series berhenti berhampiran warung kopi tersebut. Saat pintu kereta dibuka, susuk tubuh seorang pemuda keluar dari kereta tersebut. Dia adalah Ali, seorang pemuda kampung yang bekerja di kota masuk ke warung tersebut. Dia duduk berhadapan dengan Ali. "Kau tengok Atan, aku dah pakai BMW sekarang, kau?", sindir Ali. Atan hanya mendiamkan diri sahaja. Ali tidak puas hati, dia mesti memprovok Atan. Dia tahu apa yang perlu dilakukan untuk membuat Atan bersuara. "Atan, kau rugi tak ikut aku pergi K.L., kat sane kau hanya tipu orang je dah kaya." Atan masih bersabar dengan provokasi Ali, dia tahu, Ali hanya ingin cari pasal dengannya. "Kenapa kau bodoh sangat?, kau masih nak duduk di bawah Pak Kasim sahaja?, kau takkan dapat apa-apa."
"Ali, sekurang-kurangnya hidup aku tenteram dan bahagia." Atan memulakan mukadimah bicaranya. "Aku tak perlu korbankan prinsip hidup aku semata-mata mengejar kekayaan." Ali tidak puas hati, hatinya mula panas dengan hujah balas Atan. "Kau tengok kampung ni, apa yang ada, nak kekal tradisional konon, Pak Kasim tu kolot tau tak, aku nak kampung kita ni ada banyak kemajuan..", belum sempat Ali menghabiskan kata-katanya, Atan memotong,"tetapi kemajuan yang kau kejar tu, menghancurkan jatidiri pemuda kampung ni, kau nak rosakkan kampung kita ni." Sebenarnya, Ali dan Atan adalah 2 sahabat yang menjadi nadi kepimpinan kampung ini, walaupun ideologi mereka berbeza, mereka tidak pernah menjadikan itu penghalang kepada persahabatan mereka. Tetapi, semua itu musnah apabila pilhanraya berlangsung di kampung tersebut. Ali, yang mudah goyah dengan kekayaan, layu dek godaan kesenangan. Ini tidak disukai Atan sama sekali. Maka persahabatan mereka putus kerana itu.
"Aku tidak mahu mengorbankan prinsip hidup aku semata-mata kekayaan, aku tak peduli aku terus bergelumang dengan peluh, daki, janji, perjuangan aku jelas!", Atan mula meninggikan suaranya menyatakan ketegasannya. Ali masih tidak puas hati, "Apa kau dapat Atan?, dapat ke kau merasa naik kereta besar? ada duit banyak? ade pengaruh?", "Semua itu tak kekal Ali." balas Atan ringkas.
Ali merasa seperti ditampar dengan jawapan itu, lantas beliau terus masuk ke keretanya dan menderu laju dari situ. Atan hanya menggelengkan kepalanya, beliau tidak lagi dapat menyelamatkan sahabatnya. Ali sudah hanyut dengan kemewahan dan kemegahan yang dicapai melalui penyelewengan dan penipuan. Atan amat sedih dengan keadaan itu, dia hanya mampu berdoa semoga Ali kembali ke pangkal jalan. Melihat hari yang semakin sen ja, Atan segera meninggalkan warung tersebut. Beliau mengayuh basikal untuk pulang membelah kegelapan senja itu.

0 comments: