Pages

Friday, June 13, 2008

Hari Ini Dalam Hidup Aku

Huargh!..mengantuknya..hmm..aku baru bangun dari lenaku. Ku lihat jam di telefon ku..tepat jam 6.30 pagi. Aku terus bangun dan mengambil wudhuk bagi menunaikan kewajipan kepada Tuhan yang menciptaku. Selesai sahaja solat, aku terus berteleku di atas sejadah sambil melihat ke arah tingkap. Aduh, cantiknya pemandangan di awal pagi yang sering aku lepaskan kerana tidur. Sungguh cantik dan indah sekali pemandangan itu. Aku asyik melihat keindahan itu dan tanpa ku sedari, aku kembali ke alam mimpi.
Argh!!!..aku tersentak, terjaga dari lamunan ku. Aku terkejut melihat pemandangan yang aindah tadi bertukar menjadi satu suasana yang begitu mengerikan. Mayat bergelimpangan di sana-sini, bangunan terbakar, api marak bagaikan naga rakus memamah segala yang dilaluinya. Ku lihat manusia berlari tanpa hala tuju. Aku terpaku seketika, apa yang terjadi sewaktu aku terlelap tadi? Lantas aku pun berlari sama tanpa mengetahui apa yang terjadi. Ku dengar teriakan berkata, "mereka datang lagi!!! lari!!!" siapa mereka? ku bertanya kepada diriku. Tiba-tiba ku terdengar satu bunyi yang sungguh kuat, membingitkan telingaku, sungguh sakit telinga ku mendengar suara itu. Ku melihat beberapa buah kereta kebal menuju kearah ku, aku ketakutan, lalu aku berlari untuk bersembunyi. Tiba-tiba kereta tebal tersebut melepaskan beberapa das tembakan kearah bangunan pencakar langit Malaysia, KLCC. Boooom!!! satu letupan kuat dapat didengari, jatuh menyembah bumi akhirnya KLCC tersebut dengan serangan itu. Malaysia diserang? aku bertanya, bagaimana Malaysia yang selami ini aman dan makmur dan tidak pernah berkonfrontasi dengan mana-mana negara diserang? apakah yang telah berlaku selama aku tidur ini? apa yang terjadi? soalan demi soalan menyerang diriku. Aku terus berlari untuk menyelamatkan diri. Tiba-tiba aku dihentak dari belakang. Pandanganku kabur. Hitam. Terus hilang. Woosh!..muka aku disiram dengan air, ku lihat di depanku beberapa susuk manusia berdiri sambil memegang senjata. Mereka bercakap dalam bahasa yang tidak aku fahami. Tiba-tiba seorang daripada mereka menghalakan senjata ke arahku, adakah ini pengakhiran hidupku? Ya Allah ampunilah aku dari segala dosa-dosa yang aku lakukan selama ini. Sambil menutup mata aku mengucap 2 kalimah syahadah, bang!
"Izzi oi, bangun, kau ni mengigau ke?"..kejut sahabatku. apa, aku bermimpi? Astahghfirullah, bermimpi ruapanya aku. Aku mengucap syukur ke hadrat Illahi kerana itu hanyalah mainan tidurku. Aku bersyukur negara aku masih lagi aman dan sentosa. Aku bersyukur aku tidak berhadapan dengan suasana itu. Lantas aku menolah ke arah tingkap, hari yang cerah dan tenang aku melihat suasana itu.

4 comments:

iftin nasuha said...

lain kali jangan tido lepas subuh..kan dah ngigau..

wady awagy said...

wahhh cam best jer mimpi ko tu. caner nak dapat mimpi macam ko hah?? paling teruk pun aku mimpi rumah sewa member aku yang aku tidur disitu dimasuki perompak, diorang bawak parang dan pistol.

p said...

"mereka datang lagi!!! lari!!!" siapa mereka? ku bertanya kepada diriku.

tora datang lagi dengan pistol air berapi!

skyblue said...

ez..ez...dashat btol mimpimu itu. tp i pun penah mimpi camtu dulu..bumi kite diambil-alih oleh makhluk asing..huahuahua..lagi ngarut!